• пн-пт 8:00–20:00
  • сб 8:00–19:00

Лепяшко Т. Р. Урок беларускай літаратуры ў 6 класе па тэме “Аповесць Кузьмы Чорнага “Насцечка”.

Дата публикации: 14 августа 2019

Мэта:

асэнсаваць маральна-этычны змест аповесці “Насцечка” Кузьмы Чорнага,            наладзіць абмеркаванне з вучнямі ўнутраных якасцей асобы.

Задачы:

фарміраваць уменні характарызаваць герояў і выказваць свой погляд на іх        паводзіны і ўчынкі; садзейнічаць развіццю мыслення і звязнага маўлення; ствараць умовы для выхавання ў навучэнцаў чуласці, добразычлівасці, пачуццяў сяброўства і калектывізму.

Эпіграф:

“Дружба – вялікая справа. Без дружбы чалавеку цяжка жыць… Беражыце дружбу, гэта самае дарагое і важнае, што ёсць у чалавека…” ( К.Чорны )

Ход урока

  1. Арганізацыйны момант ( гучыць ціхая музыка)
  1. Прытча пра дружбу (апавядае настаўнік)

Настаўнік. А каго выбралі б вы? Чаму? (адказы вучняў)

  1. 3.Зварот да эпіграфа

Настаўнік. Як вы лічыце, чаму “ дружба – вялікая справа”? (адказы вучняў)

  1. Мэтавызначэнне. Сёння ў нас заключны ўрок па аповесці К.Чорнага “Насцечка”

Давайце паспрабуем вызначыць мэты і задачы ўрока, звязаўшы іх з наступным словам: (слайд)

Д – даць характарыстыку вобразам Сержа і Насцечкі

Р – раскрыць прычыны паводзін Сержа

У – узгадаць эпізоды, якія найбольш зацікавілі.

Ж – жыць так, каб потым не было сорамна за свае ўчынкі.

Б – быць добрым, спагадлівым, чулым

А – абудзіць цікавасць да творчасці. К. Чорнага (магчыма, з’явіцца жаданне прачытаць іншыя творы пісьменніка)

  1. 5.Уступная гутарка

Настаўнік. Што такое дружба? Адказ на гэтае пытанне людзі шукалі здаўна. Пра гэта сведчыць вусная народная творчасць. У народзе лічаць, што птушка моцная крыламі, а чалавек дружбай.

  1. 6.Вучні выконваюць заданні.

Прадоўжы прыказку.

  1. 7.Віктарына “Самы ўважлівы чытач”
  2. Хто з герояў “хацеў, каб кожнае яго слова было законам для ўсіх.”( Серж)
  3. Хто “хадзіў адзеты ў паношанае цёмнае паліто, на яго быццам караткаватае…” ( Закрэўскі)
  4. Хто з герояў вызваліў з палону Закрэўскага і Сержавага бацьку? (маці Сержа)
  5. Хто з герояў сказаў “Я вас люблю за тое, што вы дружыце з маёй Насцечкай” (маці Насці)
  6. Чые гэта словы : “Выходзіць, ты кожны дзень выходзіш на паляванне? (Закрэўскі)
  7. Хто сказаў: “ Паважае сябе толькі той, хто паважае іншых” (маці Сержа)
  8. Каго ахарактарызаваў пісьменнік: “Здавалася, што гэты чалавек нечым ганарыцца” (Закрэўскі)
  9. Чые гэта словы: “ Такімі паводзінамі ён зневажае яе і ўвесь клас” (Наст.)
  10. Каму належаць словы: “ Я думаў, што ты дадому ўцек, а ты тут быў” (Мішка)

10)     Чые гэты словы: “Разумныя кажуць, што свет трымаецца на смелых людзях” (Закрэўскі)

  1. 8.Гульня “Што ў кошыку?

Рэч, якая знаходзіцца ў кошыку, нагадвае вучням нейкі эпізод. Яны яго ўспамінаюць, агучваюць:

  1. Салодкія прысмакі (размова Сержа з буфетчыцай)
  2. Шнур (Серж укінуў Закрэўскага ў ваду)
  3. Гарох (Насця пранесла ў школу гарох)
  4. Пласцінка (дзяўчаты танцавалі “Лезгінку”)
  5. Сякера (дзяўчынка (маці Сержа) выратавала)
  6. Пісьмо (Насця піша пісьмы маці)
  1. 9.Фізкультхвілінка
  1. 10. Гульня “Асацыяцыі”

На дошцы, побач з партрэтамі Насцечкі і Сержа прымацаваць словы, якія асасцыіруюцца з героямі. Мы бачым, што атрымалася: станоўчы герой – Насцечка, адмоўны – Серж.

Як называюць такіх герояў, якія супрацьлеглыя па сваіх рысах хар-ру? (Антыподы)

  1. Настаўнік. Давайце растлумачым прычыны нахабства галоўнага героя. А дапаможа нам у гэтым дзелавая гульня “Суд над Сержам” , у канцы якой мы вынесем вердыкт: хто павінен у тым, што Серж вырас самаўпэўненым і нахабным?
  1. 12. Сінквейн
  1. Рэфлексія. На шкале чалавечнасці адзначце ступень чалавечнасці герояў: Сержа, Закрэўскага, Насцечкі, сваю ступень.
  1. 14. Выстаўленне і каменціраванне адзнак.
  1. 15. Заключнае слова настаўніка.

Вельмі важна сустрэць у жыцці сапраўдных сяброў. Калі ў вас ёсць добрыя і надзейныя сябры, то цаніце гэта. Шануйце і беражыце адзін аднаго. Давайце запомнім гэтыя словы (зварот да эпіграфа) Дзякую за працу на ўроку.

  1. 16. Д/ЗПрачытаць апавяданне Я. Брыля “Ветэрынар”